|
Küllap on igaüks kokku puutunud
soovitusega positiivselt mõelda või ka aktiivsemalt tegutsenud positiivse
enesesisendusega. Võib ju öelda endale enne vastutusrikast tööd, et tulen sellega
toime, või enne piduõhtut, et olen veetlev, või kleepida vannitoapeeglile
igahommikuseks lugemiseks sedel "Mind ootab ees üks kena ja edukas päev". Kui
nimetatud võtted tõstavad tuju ja suurendavad enesekindlust, on tore ning nende
kasutamine põhjendatud ja võiks jätkata samas vaimus. Teine on lugu aga, kui kipud
mitte uskuma, kahtlus ja trots osutuvad tugevamaks ja ei lase kenal sisendusel mõjuda.
Siis on vaja natuke põhjalikumat tööd teha - läbi töötada kas probleem või teise
võimalusena asuda läbi töötama "lahendust" s.t. lähemalt tuttavaks saama
positiivsega, võimalustega, jõuallikatega,soovituga. Viimatinimetatust, positiivse
tundmaõppimisest, hakkabki kõnelema käesolev artikkel.
Lahenduskeskne lähenemisviis probleemolukordadele kujunes peamiselt Ameerika
Ühendriikides selle sajandi seitsmekümnendail kui pereteraapia ja probleemidega perede
nõustamise meetod. Eripära seisnes selles, et kui teised suunad pidasid ilmtingimata
vajalikuks probleemi põhjalikku uurimist ja nõuande või terapeutilise sekkumise
kavandamist sellele vastavalt, siis kõnealuses tööviisis keskendutakse peamiselt kahele
- soovitud eesmärgile ja selle saavutamise võimalustele. Probleemi olemasolu
aktsepteeritakse, kuid sellele ei seata rõhuasetust. Lähtutakse asjaolust, et tegelik ja
tõeliselt olemasolevad on ühelt poolt nii probleem ja mure, raskused, kui teiselt poolt
ka lahendusvõimalused ja lootus saavutada soovitu. Öeldakse, et kehtib nii
probleemitõelisus kui ka lahenduse tõelisus.
Üks lahenduskeskse lühiteraapia lähtepunkte on süsteemiteooria,
mis ütleb, et süsteemi elemendid on omavahel seotud. Muutus ükskõik millises elemendis
või seoses toob kaasa teiste seoste ja elementide muutusi. See annab võimaluse ära
kasutada lumepalliefekti, kus üks väike muutus vallandab lisamuutuste ahela. Nii pole
vaja tingimata keerulisele probleemile kavandada keerulist lahendust, suur probleem ei
vaja alustuseks suurt muutust - väikese muutuse eeliseks on selle teostatavus. Väikese
muutuse puhul on väiksem oht lõhkuda midagi, mis peaks säilima. Samuti lubab süsteemne
lähenemine meil end vabamalt tunda muutuse tekitamise koha valikul - kui kaalutletud
valikud on tulemuseta jäänud, võime kasutatad ka juhuslikkust. Lisaks saame koostööd
arendada inimesega, kes on koostöövalmis; paluda midagi muuta inimesel, kes on
motiveeritud midagi muutma, kusjuures tema ise ei ole sugugi peamine probleemikandja.
Näitena võib siinjuures tuua juhtumi, kus kooliõpetaja pöördub nõustaja poole olles
mures ühe õpilase käitumise ja õppeedukuse pärast, õpilase kodu on samuti probleemne
ja kontakti vanematega õpetajal raske saada. Süsteemne lähenemisviis pakub võimalusi,
kuidas nõustaja saab abistada õpetajat (kes on motiveeritud olukorda parandama) muutuste
elluviimisel. Ei ole vaja otse tegeleda kõige probleemsemate isikutega.
Teine lahenduskeskse lühiteraapia allikas on Milton Ericksoni
lühi-hypnoteraapia (ja kaudse hypnoosi kasutamine), millest tuleneb sisendusliku vestluse
ja suhtlemise võimaluste ärakasutamine ning ka metafooride, piltlike väljendite,
sümbolite, erinevate loovvahendite kasutamine. Kui probleemide põhjused asuvad sügavas
sisimas ja sinna kaemine on hirmutav, siis probleemist rääkimine ja sellega tegelemine
otsesõnu võib osutuda ületamatult raskeks. Samade asjade piltlik kujutamine on sageli
palju hõlpsam.
Kui psühhoterapeudid on eelnimetatud ideedele tuginedes välja
töötanud konkreetsed võtted ja metoodikad toime tulemaks haigustega, häiretega,
nõustamaks inimesi probleemolukordades, siis sarnaste põhimõtete kasutamine on
võimalik palju laiemas kontekstis ja võib kasu tuua ka lihtsalt igapäevaelus. Kui õige
otsustaks võtta uus vaatenurk krooniliselt häirivale olukorrale? Kui tooks midagi uut
suhtesse, mis enam rahuldust ei paku? Kui õpiks lähemalt tundma oma varjatud andeid ja
võimalusi - võibolla võtaks siis vastu mõne väljakutse või saavutaks midagi
ihaldusväärset? Kui lubaks endal raskused kõrvale panna ja olla mängulisem; oma loovus
valla lasta selleks, et enda kohta midagi olulist avastada?
MUUTUSED on paratamatud ja alati olemas. Inimesele on omane hädas
olles näha probleemi püsivana, staatilisena. Pikemal püsimisel muutub probleem justkui
ainukeseks tõelisuseks, millest oma elus ja tegevuses lähtuda. Head asjad oleksid kui
midagi väga juhuslikku - kui üldse jätkub veel suutlikkust neid tähele panna. Mis on
aga päriselt reaalsusele vastav, on see, et ükski halb pole halb kogu aeg ühte moodi,
on aegu, kohti, olukordi, kus probleem esineb nõrgemalt või puudub üldse; mõnikord
selgub lähemal vaatlusel, et probleem ainult mingis väga kitsas kontekstis esinebki.
Siit tuleneb võimalus lähemalt tundma õppida just olukordi, mil asjad sujuvad
meelepärasemalt - mis siis toimub, kes siis mida teeb ja kas oleks võimalik neid
olukordi juurde tekitada või kuidagi teisiti neist õppust võtta.
Õppigem tundma oma eesmärki, SOOVITAVAT olukorda. Mis on sellele
kõige iseloomulikum; mis sinna veel kuulub; kuidas täpselt see mulle hea on ; keda see
veel puudutab ja rõõmustab; Pikalt probleemis olnuna kiputakse eesmärki sõnastama :
soovin seda, et probleemi poleks. Ja kui lähemalt uurida, siis: et mu lähedane inimene
ei käituks niimoodi ja ülemus ei käituks naamoodi ja mul ei oleks tuju paha ja ma ei
jätaks asju tegemata ja ei vihastaks nii kergesti ja... Kui püüda piltlikult ette
kujutada, jääks sellise nö.probleemilahenduse puhul järele suur tühi auk, kus peaaegu
midagi pole. Mis peaks täitma seda suurt tühimikku? Seepärast: mis siis on, kui soovitu
on käes? Kuidas mu lähedane siis käitub, ja ülemus kuidas? Mis tuju siis on? Lõbus?
Tõsine-töine? Parasjagu vahelduv? Kas teen siis kõik asjad ära? Või hakkan valima ja
teen ära vaid asjad, mida oluliseks pean? Võib-olla õpin kohustusi teistega jagama?
Seega eesmärk peaks olema positiivne ses mõttes, et räägib sellest, mis olema peab,
mitte sellest, mida olla ei tohi. On põhjust julgeda kavandada eesmärk täiesti
individuaalselt, endast lähtuvalt - isegi kõrvaltvaataja pilgule paistev suur tükk
probleemist võib alles jääda, kui enda jaoks tähtsaima sellele vaatamata saavutan.
Olgu rahulolu mõiste igaühe jaoks unikaalne. Seepärast on mõttekas ka sõbra
nõuküsimise peale vastata: mis on see, mida sa soovid? Kuigi seni on ehk tavapärasem
olnud soovituse kujundamine vastavalt oma teadmistele ja arvamistele õigest ja valest,
heast ja halvast.
Soovitud olukorra rikkalik lahtirääkimine ja ettekujutamine annab
asjaolude täpsustumise kõrvale veel ühe lisakasu - MOTIVEERIB. Positiivsesse
tulevikupilti sisse minnes puutume kokku ühtlasi selles peituvate ahvatlustega, too pilt
võib olla üsnagi kutsuv. Siinkohal võib proovida võrrelda erinevaid tundeid, mis
tekivad, kui kujutleda end liikumas kutsuva pildi poole või, teise variandina, end edasi
astumas, kui keegi trügib meid : no mine ometi probleemist välja! Endale oma
motiveeritusest aruandmine on päris tähtis. Igasuguse muutuse esilekutsumine nõuab
millegi investeerimist ja mõnikord valikut, mõnikord on vaja midagi ohvriks tuua. Miski
hea võib kaotsi minna ka hiljem, lisamuutusena süsteemis. Väga võimalik, et oskame oma
sisimas kaaluda, kas üldse soovime sedavõrd pingutada kui muutuse esilekutsumiseks
vajalik, kas raatsime vajalikku hinda maksta. Kui mitte, siis võib kurtmine ja kaeblemine
selle üle kuidas asjad on halvasti ( näiteks kellegi kirumine), olla lihtsalt pinge
mahalaadimise vahend, et probleemiga koos edasi elada kergem oleks. Tähtis on lihtsalt
mitte petta iseend ja ümbritsevaid, justkui oleksin valmis aktiivseks sekkumiseks.
Enda suurt motiveeritust võib tunnistada ka siis, kui esialgu üldse
ei tea, mida täpselt ette võtma peaks. Motivatsiooni olemasolles on tegutsemisviise
suhteliselt lihtne leidma hakata.Võime leida end aga olukorras, kus muutuse saavutamine
oleks väga oluline, kuid puudub USKUMINE enda suutlikkusesse. Võib olla tõesti ei
jätku ressurssi või on olukord mõjutatud määramatutest välistest asjaoludest. Olles
põhjendatult veendunud oma võimetuses soovitud muutust tekitada võib olla kasulik oma
soovis veidi tagasi tõmbuda, vähendada motiveeritust (leppimine olukorraga). Kõrge
motivatsiooni ja madala usu vahele jääb suur pinge. Kui seda ei saa vähendada ühest
otsast - tehkem siis teisest. Võib ka juhtuda, et piisab sestsamast pingelangusest, et
silmad justkui avaneksid uuesti ja hakkavad nägema uusi võimalusi.
KOMPLIMENDID kui rikkalik materjal meie tähelepanule ja uskumatult
tõhus töövahend paljudel juhtudel. Siin tuleb jutt ainult siirastest komplimentidest,
millel pole pistmist irooniaga ega pugemisega. Rühmatöödes on välja tulnud, et
positiivse nii märkamine kui ka sõnades väljendamine on meie ühiskonnas veel suur
kasutamata reserv. Vaid üksikud inimesed võivad öelda, et nad panevad ümbritsevates
inimestes tähele ennekõike head ja ilusat, meeleldi väljendavad seda ja oskavad rõõmu
tunda, kui neile endile head öeldakse. Palju sagedasem on hea pidamine millekski
etteantuks, normaalseks, mis ei vaja väljendamist. Komplimenti enda kohta kuuldes võib
olla esmaseks reaktsiooniks kahtlus või tuntakse piinlikkust. (Ja enesekiitus peaks
vanasõna järgi hoopiski haisema minema). Ometi, kui lasta endasse tunnustus hästi
tehtud teo eest, vallandab see palju rõõmu ning energiat, innustab tegutsema, suurendab
usku suutlikkusesse ning avab silmad võimaluste nägemisele. Sel moel tunnustada võib
nii ennast kui ka teisi. Mõlemal juhul on siirus tähtis. See, mille eest kiidan või
mille üle vaimustust avaldan, peab mulle endale tõesti meeldima. Kasulikum on märgata
ja ära märkida tegu ja kellegi tegevusest tulenevat. Ettevaatlik tasub olla üldistava
hinnangu andmisega isikule tervikuna - ka positiivse hinnanguga. See võib leida sisimas
põhjendatud vastuväiteid (pole ma midagi nii imeinimene; näe ühes asjas olen ju
täitsa äpu, ta lihtsalt ei hinda õigesti). Teist uskuma jäädes, et olengi läbinisti
tubli, võib sellest tulla enese töödega totaalne ülekoormamine - tubli ju suudab ikka.
Võite kujutleda endale "Tubli!" ütlemas erineval viisil erinevaid inimesi teie
erinevatest eluperioodidest ja katsuge endas järgi tunded, mis sisimas reaktsiooniks
tekivad. Oletatavasti on neid päris erinevaid, ka vastakaid.
Küll ja küll on praktikas juhtumeid, kus komplimentide kasutuselevõtt on piisav
vallandamaks soovitud muutuste ahelat. Eriti selgelt toimib see asendades tavapäraseks
saanud kriitikat . Tööle hakkamiseks aitab, kui see rabab oma ootamatusega.
Millegi TEISITI, senisest erinevalt tegemise soovitus on
lahenduskeskses lähenemisviisis kõige tavalisem. Kirjanduses on lugeda näitest, kus
poisike loobus oma raevuhoogudest, olles kuulnud vanematele antud soovitusest teha
reageeringuks midagi hoopis teisiti kui seni. Poiss ise selgitas: varem teadsin, kuidas
nad reageerivad, nüüd ei teadnud, mida oodata - sellepärast lõpetasingi. Igapäevaellu
võite kaasa võtta soovituse mitte jätkata püüdeid lahendada probleemi ikka uuesti
viisil, mis antud juhul lihtsalt ei tööta s.t. ei too kaasa soovitud muutusi. Sage on
kujutelm, et olukorra parandamiseks on läbi proovitud juba kõik võimalikud viisid.
Lähemal uurimisel aga selgub, et tegu on ikkagi üksnes näiteks karistusviiside
varieerimisega. Või: on küll kiidetud, laidetud, karistatud ja premeeritud - aga pole
väljendatud oma tundeid või küsitud, mida teine ise soovib.
Üks võimalikest lähtepunktidest mis võimaldab meil probleemolukorras teisiti
käituda, on TEISTSUGUSTE SELETUSTE andmine probleemi olemuse ja põhjuste kohta.
Probleemi aitab staatilisena tajuda meie läänemaises mõtteviisis põhjani juurdunud
arusaam põhjus- tagajärg -seosest. Seda ei seata üldse kahtluse alla. Selle järgi
toimimiseks oleks vaja aga leida siis tõesti põhjus, mis on üks, ainuke, õige ja
määrav. Olgem ausad - kui suurukesed õigupoolest on selleks me võimalused, kui tegu
inimese hingeeluga või suhtlemisprobleemiga mitmetasandilises süsteemis. Kui me seletuse
õigsust niikuinii kontrollida ei saa, võime leida samale asjale erinevaid seletusi ja
teha valik nende hulgast selle järgi, millisest lähtumine võib kaasa tuua positiivseid
muutusi. Näiteks võib igaüks mõelda kellelegi tülikale isikule oma elust ja
meenutada, mis motiive me tema käitumisele enamasti oleme omistanud. Kergemini tulevad
negatiivsed. Kui proovime leida erinevaid seletusi, valida nende hulgast üks positiivne
(mida ise usume) ja võtta see oma käitumise või tema poole pöördumise aluseks - suure
tõenäosusega toob see muutuse suhetesse. Negatiivses seletuses kipub peidus olema ka
üks süüdistav sõrm - kui keegi on põhjustaja, järelikult ka süüdlane. Kes hakkab
end kaitsma, kes end süüdi tundma - igal juhul pole loodud alus heaks koostööks.
Seletused, mis väljendavad pigem tunnustavaid motiive, on palju produktiivsemad lahenduse
loomise seisukohalt.
Oma suhtumisi väljendame ka nimedes, mida probleemidele, olukordadele, tülikatele
isikutele omistame. Paha tujuga antud nimes peegeldub mingigi annus agressiivsust, selle
kasutamine kasvatab vastupanu osapoolte vahel, probleem võib tsementeeruda. Mis on veel
halbade nimede lisatoime - nad võivad toimima hakata isetäituvate ennustustena, mõjuda
negatiivse sisendusena, kui pinnas vastuvõtuks sobiv. Kui muuta need antud NIMED
hästikõlavaiks, optimistlikeks ja sellisteks, mida ka me kaaslane meeleldi kuulda
võtaks - eeldused koostööks on oluliselt paremad. Mõnikord vihjab nimi sellele, mida
probleemiga ette peaks võtma. Kui paneme probleemile haiguse nime, on vaja ravima hakata.
Kui hindame käitumise pahateoks, arvame mõjuvat pahategija karistamise. Kui tundub, et
probleem tuleneb arusaamatusest, on tõhus asjade selgeksrääkimine, nimetades
probleemitekitaja rumalaks, asume teda õpetama. Tulusaks võib osutuda nime tuletamine
lähtuvalt sellest, millised on me võimalused probleemiga tegelema hakata. Erinevad teed
võivad viia samavõrra heade lahendusteni, liiatigi kui lähtepunkt on niikuinii
hüpoteetiline.
Me võime probleemi MÕJUTADA KAUDSELT. Probleem on juskui plekk
puhtal aknal. Kui plekki väga ligidalt vaadata, on ta ainus, mida näeme. Läbi ta ei
paista ja akna taga olev kuitahes kaunis maastik jääb meil märkamata. Olukordi, kus
vaja midagi muuta, otsustada, sekkuda jne. tuleb ette elus igal sammul. Probleemseks
muutub olukord siis, kui see, mida teha üritame, ei tööta, ja kui uuesti samuti või
teistmoodi proovime otse mõjutada - ikka ei saa soovitud tulemust. Siis on probleem nagu
hästikindlustatud uks meie ja konstruktiivse lahenduse vahel. Ju siis meie taskus olevad
võtmed ei sobi. Võib-olla on lukk hoopis roostes või isegi eelmise avada üritaja poolt
rikutud. Tõenäoliselt jätkub meil jõudu või nutikust, kuidas sest uksest ikkagi sisse
murda. Kaasneb aga suurem või väiksem annus destruktiivsust. Kui arst opereerib - siis
ta teeb ka katki. Kuid tal on väga täpne info mida, miks,ja kuidas lõhkuda, ning ta
teab täpselt eesmärki, mille nimel seda teeb. Arm jääb ikkagi. Inimestevaheliste
suhete proleemides pole sellist täpsust võimalik saavutada ei probleemi sõnastamisel,
vahendite valikul ega eesmärgi suhtes. Nii et kuidagi peame siis otsustama, kas tahame
lõhkuda või ei. Ja samas on võibolla olemas õuepoolne uks, mis on lausa avatud ja kust
võib lihtsalt sisse jalutada. Selleks on probleemse süsteemi mitteprobleemsed aspektid.
Võime lähtuda oma kommentaarides ja käitumises meile probleemse isiku positiivsetest
omadustest või käitumistest. Inimene saab muuta oma käitumist ühes sotsiaalses
süsteemis siis, kui kõik selles süsteemis toimuvad suhete muutused lubavad neil tajuda
oma uusi käitumisviise võimalike ja sobilikena. Sildistav- (süüdistav), probleemi
taastootev suhtumine ei võimalda seda mitte. Minevikku, olnut, me teiseks teha
tagantjärgi ei saa. Sellest aga ei tulene, et toimunu peaks me tulevikku kontrolli all
hoidma. Mõistlikum on lähtuda olemasolevast, vaadata, kuhu soovime jõuda ja selgusele
saada liikumise võimalustes. Parim viis edasiminekuks võib olla tõmmata tagasi oma
sekkumistegevuse jõulisuses. Kui ikka pinnas on kõva ja puu ei lähe kasvama! Vaadakem -
ehk ongi me ülesanne hoopis pinnas kobestada, väetada. Ehk leiame ühe pisikese, aga
potentsiaalirikka idu. Looduses on asi väga lihtne. Tema ei kasvata oma taimi. Ta laseb
kasvada, loob tingimused.
Lahenduskeskse lühiteraapia kasutajad suunavad klienti märkama väikseid muutusi edu
poole, EDENEMISE MÄRKE. Nii on muretsejal endal ka kerge hinnata, et asjad tõesti
lähevad, saada aru, kuidas täpselt ja mis suunas ning liikumisest rõõmugi tunda. Taim
ka ei kasva äkki suureks, see võtab aega, kuid jälgides näeme küll, kuidas ta areneb
ja ega kuivama ei kipu. Nõnda on lugu ka muutustega inimeste maailmas.
Probleem ÕPETAJANA, seega pigem sõbrana. On olemas kena ütlemine:
läbikukkumine pole võimalik. Üks kahest - kas saame, mida soovisime või saame
kogemuse. Lahtimõtestatult: probleem võib tihtigi millekski ka kasulik olla.
Praktiliselt alati on üks kasudest, et temast on midagi õppida kas teiseks korraks
iseenda tarvis või teistele inimestele õpetamiseks, kes sarnasesse olukorda sattunud.
Pole parata, öeldu kehtivuse kohta on küllalt näiteid praktikast väga suuri õnnetusi
ja muresid läbi elanud inimestega seoses. Kuivõrd uuel tasemel võib selline inimene oma
elu korraldada või kui hea toimetulekuõpetaja olla - kõrvalseisjale võib see
käsitamatuks jäädagi.
Lahenduskeskne lähenemisviis on ka RESSURSIOTSING. Osa ressursse meis
ongi varasemate kogemuste poolt meile õpetatud tarkused ja teadasaamised. Peale selle on
tõenäoliselt igaühes peidus varjatud andeid, mis kunagi väga ammu on ilmnenud, siis
aga asjaolude sunnil unarusse jäänud. Tasub otsida oma minevikust - mida olen hästi
teinud, kuidas hästi hakkama saanud. Mõned oma tugevad küljed toome nähtavale
millegipärast vaid teatud situatsioonides ja jätame mängust välja mujal, kus neist ka
hulga tulu võiks tõusta. Kui osata seda tähele panna, saab oma ampluaad laiendada.
Mõnikord võrdleme end inimestega, keda peame ilusaks-targaks-edukaks jms. Võime endas
kadedust üles kütta ja end pahasti tunda. Alternatiivne võimalus on küsida endalt:
mille poolest mina tõesti olen paljudestki parem, mis on minu tugevad küljed? Kui olen
kade - kus minus endas on kadestatavad omadused? Kuidas need võiksid avalduda? Kuidas
olen ise samasugune ja kuidas võiksin teise saavutatu ka endale eesmärgiks võtta ja mis
on see, mis aitab mul selle poole püüelda? Kõik õnnestumised, mis meil minevikus on
olnud, võivad meile midagi õpetada. Kuidas tulin toime siis, kuidas ma seda tegin,
millist enda omadust kasutasin?
Lõpetuseks tulgem tagasi selle juurde, et on olemas nii probleemid kui ka
lahendusvõimalused. Mõnikord tuleb lahendus isegi lähemale, kui probleem on eriti
valusaks muutunud - siis on põhjust end mobiliseerida ja olemas motivatsioon
tegutsemiseks. Elus on palju muutmistvajavat ja teisalt seda, mida tahame jätta
samasuguseks. Pesuveega koos pole vaja last välja visata. Kui mure on olemas, on
õigustatud leevenduse otsimine. Kui kohtame tülikat inimest, siis midagi temas kindlasti
on, mida hindame. Peale selle kuulub ellu palju olukordi, kus sama inimene meile tüliks
pole. Valge ja must on mõlemad olemas, loomulikult. Valgele mõtlemine ei tee musta
olematuks. Võib aga teha meeleolu sedavõrd helgemaks, et astume musta poole palju
kergema südamega ja ega tea, võibolla sirutame käe ja kutsume koostööle.
Inimene on suuteline valima. Olgem vabad valima, millele keskenduda ühel kindlal
ajahetkel.
Kasutatud kirjandus:
de Schazer, S. (1985)
Keys to Solution in Brief Therapy. N.Y., London: Norton & Company
Furman, B. , Ahola, T. (1991)
Muuttuset - terapiasta ratkaisuihin. Järvenpää
Molnar, A. , Lindquist, B. (1989)
Changing Problem Behavior in Schools. San Francisco: Jossey-Bass Publishers
Weiner-Davis, N. O´Hanlon, (1989)
Ratkaisut löytyvät. Helsinki
Perheterapia 1a 1988. Helsinki |
|